Sikkerheden skal være i orden når man tager til søs. Det gælder både personligt sikkerhedsudstyr men også bådens sikkerhedsudstyr.
Personligt sikkerhedsudstyr
Her står en god redningsvest øverst på listen. Vesten skal være CE godkendt og der skal være veste ombord til alle, der vel og mærket passer i vægt/opdrift. Det er ikke et lovkrav at man skal bære vesten. De meste normale redningsveste nu om dage, er de selv oppustelige veste der ikke fylder meget når de er pakket sammen. Så har man blot en flad vest på der automatisk pustes op hvis man falder i vandet. Man skal være opmærksom på om vesten har opdrift nok også hvis man bærer den udenpå en tung flydedragt fx. Selvom en flydedragt i princippet kan holde dig flydende, så kan den modsat vesten, ikke vende dig om hvis uheldet skulle være uden og du bliver bevidstløs i vandet. Skulle du være så uheldig at ende med hovedet nedad i en flydedragt bliver du altså ikke vendt af dragten. Har du derimod en asymmetrisk selv oppustelig vest på, vil du blive vendt. Her skal man dog op i en 200-250 N opdrift. Husk at få
En flydedragt (enten som heldragt eller 2-delt) er en fantastisk ting i det kolde vejr. Den holder rigtig godt på varmen og har indbygget opdrift. Den vil altså holde dig flydende hvis du ryger i vandet. Ulempen ved flydedragten er at den faktisk ikke slutter tæt ved armen, ben og hals. Derfor bliver du hurtigt nedkølet hvis du falder i vandet i de kolde vintermåneder. Så flydedragten må kun ses som en kedeldragt med opdrift.
En overlevelses-dragt er derimod uden særlig opdrift til gengæld så slutter den tæt ved hænder, fødder og hals. Hermed er man tør på kroppen og det luft der er i mellem krop og dragt isolerer. Nogle af de gode overlevelses-dragter garanterer at din kropstemperatur maksimalt falder med 2 grader på 6 timer i vand med en temperatur ned til 0 grader. Overlevelses-dragt er ikke helt korrekt for de garanterer ikke overlevelse, men holder væsentlig bedre på kropstemperaturen end noget andet. Dragten er knap så behagelig at have på som flydedragten, men er til gengæld mere sikker hvis du ryger i vandet. Husk at dragten skal kombineres med en redningsvest.
Skulle uheldet være ude og du ryger i vandet, så kan det være næsten umuligt at komme ombord i båden igen. Gør altid forsøger agter på båden. Brug badestien hvis der er sådan en. Hvis man kan komme til at holde fast om motoren (som selvfølgelig skal være slukket) og holde fødderne på den nederste plade over propellen, kan man bruge trimmet til at løfte personen fri af vandet.
Bådens sikkerhedsudstyr
Båden skal selvfølgelig være sødygtig og motoren skal være pålidelig. Det er heldigvis sjældent at der udbryder brand i en småbåd, men det er en af de værste situationer vi kan befinde os i og derfor er en pulverslukker på mindst 2 kg der er let tilgængelig, en rigtig god til at have. Værktøj til en hurtig reparation bør også altid være ombord. Tændrørsnøgle og nye tændrør er også en god til at have ved hånden. Hvis du ikke har en ekstra motor er et anker også en rigtig god ting at have med, så du ikke risikerer at drive længere til havs ved en nødsituation. Husk at have et blybelastet tov eller kæde som de første 3 meter foran ankeret. Herefter skal der være tov til cirka 3 gange dybden. Så er der selvfølgelig nødraketterne. Der findes både røde faldskærmsraketter og håndblus. En god blanding er tilrådelig at have ombord. Og husk at de har en udløbsdato.