VHF
VHF radioen kan ses som din livline til land. I dag har stort set alle en mobiltelefon, men det er en stor fejltagelse at tro at mobiltelefonen er tilstrækkelig på vandet. Dels er rækkevidden ikke altid stor nok til at der er signal på telefonen og så er mobiltelefonen normalt heller ikke vandtæt. Det største problem er dog at du skal kende nummeret på den du vil ringe til. Det betyder fx at hvis du skulle befinde dig i nød og du kan se et skib i nærheden, så er det via mobiltelefonen umuligt at komme i kontakte med det skib, da du ikke kender dets nummer.
Med VHF kan du altid komme i kontakt med andre. På kanal 16 kan du altid komme i kontakt med Lyngby Radio og andre skibe og andre kan kontakte dig.
Husk at når der er monteret en VHF radio i båden er der 2 ting der skal være på plads:
- Båden skal være registreret hos Søfartsstyrelsen så den er oprettet som skibsradiostation og dermed har et kaldesignal og et MMSI nr.
- Der skal være en person om bord der har et SRC certifikat, eller større radio bevis, og som dermed lovligt må betjene radioen (SRC = Short Range Certificate)
Hvis du har en besætning med, som ikke er i besiddelse af et radiobevis, må de kun bruge radioen, hvis du er tilstede, men det er på dit ansvar. Hvis du forlader besætningen og de stadig lytter til radioen, skal de kalde på dig, hvis der sker noget på radioen, hvor I skal reagere. Alle må overordnet gerne aflytte til radioen, men det skal dog nævnes, at man efter loven ikke må opsnappe korrespondance, som ikke er beregnet til en selv. Samtidig har man tavshedspligt med hensyn til det man måtte høre. Når man har en fritidsbåd, har man ikke decideret en lytte pligt, men det er naturligvis altid fornuftigt, at aflytte kanal 16. (se dokumentation fra Søfartstyrelsen og VHF-skolen nederst)
Husk at der er forskel på rækkevidden af en stationær VHF og en håndholdt. Den stationære sender med 25 watt og den håndholdte med omkring 5 watt.
DSC
DSC står for Digital Selective Call. De fleste nyere VHF radioer er DSC radioer. Det betyder at de ud over at være en “almindelig” VHF radioen har nogle ekstra funktioner som på den sikkerhedsmæssige side er ekstremt vigtige.
Den vigtigste funktion som DSC tilbyder er helt automatisk nødkald. Det betyder at du ved et enkelt klik på den røde knap, kan udsende et nødsignal med information omkring din båd, din position (hvis radioen er med GPS eller koblet til din GPS) og evt. også information omkring din situation. Det hele sker fuldautomatisk ved tryk på knappen. Nødsignalet bliver sendt til alle de VHF radioer der kan modtage det og de vil helt automatisk begynde at udsende dit nødsignal til alle deres radio kan nå. Dermed breder signalet sig som bølger i vandet og kan opnå store afstande. Så selvom din radioen ikke skulle kunne nå en landmast fx, så kan den båd der ligger imellem dig og land det måske og dermed kommer dit nødsignal også til Lyngby Radio. Desuden kan bådene i nærheden af dig, tage affære på nødsignalet med det samme, da de har position osv.
På mere almindelig basis får du også nogle andre funktioner. Fx til at kontakte andre op uden at skulle kalde op på radioen. Du kan lidt ligesom på telefonen, have indkodet dine venners MMSI nummer (forklares nedenfor) i din radio og ringe op til dem via et klik på radioen. Så kan der vælges kanal på forhånd og når modtageren godtager dit opkald, så skifter begge radioer til den valgte kanal. Det betyder at I formentlig ikke får andre med på en lytter da de ikke har hørt opkaldet.
For at bruge DSC delen i en DSC radio kræver det at man indkoder et MMSI nummer. Det gælder både nødkald via den røde knap og alle de andre funktioner.
SRC
SRC står for Short Range Certificate. Du kan tage et SRC bevis for omkring 1500 kr. Et godt sted er VHFskolen.dk som også tilbyder internetbaseret kurser.
MMSI
MMSI nummeret er et unikt identifikationsnummer og står for Maritime Mobile Service Identity. Du får dit MMSI nummer og kaldesignal ved at bestille det hos søfartsstyrelsen og det koster 720 kr. Det kan bestilles via linket her.
- Du kan godt bestille MMSI nummeret uden at have en SRC bevis
Men husk nu at tage SRC beviset. Her lærer du nemlig også hvordan et DSC nødkald lyder og hvad du skal gøre!
Her har ALTOMTROLLING.DK samlet nogle forslag
Svar fra Søfartsstyrelsen:
Svar fra VHF-skolen: